En studie om barns möjligheter att komma till tals i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Katarina Götherström; [2015]

Nyckelord: Dialog; Monolog; meningsskapande; utforskande; soc;

Sammanfattning: Studiens syfte är att få kännedom om hur barns möjligheter att komma till tals i samtal medpedagoger på förskolan ser ut. Vidare förankras detta i hur dialogerna ser ut mellan dem.Vilka dialogiska samtal är framträdande utifrån den reglerande och gränssättande dialogensamt den meningskapande och utvidgade dialogen inom respektive aktivitet enligt Hundeide(006, s76-83)? Vilket utrymme skapar pedagogen för barnet att komma till tals? Samt närdet närmar sig de dialogiska samtalen monolog? Fokus är på pedagogens förhållningsätt isamtalet med barnet som leder oss in på barnsyn, atmosfär och makt. Jag har inspirerats av enetnometodologisk forskningsmetod som studerar vad människors yttranden har för inverkan idet sociala samspelet. Fokus är studera hur det verbala språket används i förskolans vardagoch vilken inverkan det har på individens agerande. Jag har gjort ostrukturerade observationerpå en förskoleavdelning under ett par dagar. Dessa spelades in med en iphone där ljudfilernatogs upp. Dessa transkriberades direkt efteråt. Därefter ett flertal gånger till och på så visdelades samtalen in i sekvenser. Anteckningar fördes under tiden med hållpunkterna makt,atmosfär, dialog. Vidare så var studien kvalitativ där observatören själv är mätinstrumentet.Observationerna har transkriberats, antecknats, reflekterats, analyserats och sammanställts.Resultatet visar att barns möjligheter att komma till tals begränsas av den reglerande ochgränssättande dialogen. På så vis stängs barnets möjligheter i att uttrycka sin tankar ochbehov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)