Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. Som blivandeslöjdlärare har vi en annan syn. Vi kan se en inbyggd dynamik i ämnet slöjd. En dynamik och ettanvändningsområde som idag enligt oss är underutnyttjat. Genom att använda sig av slöjden som ett formelltbildningsverktyg för att synliggöra det abstrakta, kan man också underlätta lärandet hos en elev. En positivbieffekt kan bli att man också gör lärande lustfyllt vilket motiverar eleverna att lära mer. Olika forskarrapporteroch undersökningar gör gällande att svenska elever har allt svårare att klara de kunskapskrav som är satta. Varjeår lämnar ett allt för stort antal elever grundskolan utan att ha uppnått kunskapsmålen i bland annat matematik.Vi valde att genomföra en kvalitativ studie där vi intervjuade sex lärare, verksamma inom slöjd respektivematematik. Den samlade bilden av deras åsikter är att slöjd är en viktig del av skolans verksamhet, i nuläget ochi framtiden. Respondenterna ansåg att slöjden var viktig eftersom eleverna där ges möjlighet att använda alla sinasinnen, det är även här som eleverna kan se sambandet, teori och praktik. En samverkan mellan slöjd ochmatematik var en arbetsform som samtliga respondenter ansåg skulle gynna eleverna och att det inom dettaområde finns en stor utvecklingspotential. Trots det så förekom det ingen planerad samverkan i någon störreutsträckning. I den mån det förekom var dessa spontana tillfällen ”fångade i flykten”. I intervjuerna förklaradesdetta med att pedagogerna saknar resurser i form av planeringstid för den här formen av arbete men även att detvar en organisatorisk fråga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)