Affärssystem : En studie av Carema Omsorgs affärssystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Carolina Olofsson; Soo Chin Yong; [2010]

Nyckelord: Affärssystem;

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar ämnet affärssystem och studerar systemet med utgångspunkt från vårdföretaget Carema Omsorg. Affärssystem är en typ av informationsteknologi som har till syfte att integrera informationsflödet i en organisation för att skapa högre effektivitet och sänka kostnaderna. Mötet mellan en organisation och affärssystemet kan vara en mycket komplex process som bidrar till både negativa och positiva upplevelser för företaget.   Syftet med studien är att undersöka hur Carema Omsorg upplever att affärssystemet har påverkat organisationen i förhållande till den teori som presenteras kring affärssystem som främst bygger på produktionsföretags erfarenheter av systemet. Problematiken ses utifrån att erfarenheter och kunskap om affärssystem främst bygger på produktionsföretagens upplevelser av affärssystemets påverkan på företaget.   Den teoretiska infallsvinkeln är främst utifrån Davenport och Markus & Tanis som har publicerat ett flertal ansedda artiklar angående affärssystem. Studien har genomförts genom en empirisk undersökning i form av intervjuer och en enkätundersökning. Den empiriska undersökningen har kompletterats med sekundärt material i form av Caremas årsredovisning 2008 och webbaserat material.     Den empiriska presentationen visar att Carema använder sig av flera system i sin affärssystemslösning som identifieras som en best-of-breed lösning. Det som prioriteras av företaget är att affärssystemet uppfyller en hög grad av systemanpassning medan en mindre viktig aspekt är graden av integration mellan de olika delsystemen. Den påverkan som systemet har i organisationen kan identifieras efter problem som uppstår i förhållande till medarbetarna och systemanvändning samt vinster utifrån effektiviserade arbetsprocesser och i form av stöd för företagets nyckelfördelar.    Resultatet av undersökningen mynnar ut i att många Caremas upplevelser av affärssystemet är svåra att koppla direkt till systemets påverkan, eftersom företaget har många systemlösningar som inte är fullt integrerade med varandra. Slutsats är att det finns en differens mellan Caremas uppfattning av ett affärssystem och den teori som presenteras om affärssystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)