För det är ju viktigt att inte bara ta bort och förbjuda nånting rakt av : En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i och syn på pojkars respektive flickors lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares deltagande i barns lek, samt genusrelaterade normer. Syftet konkretiseras i två frågeställningar: ”Hur beskriver förskollärare sitt deltagande i leken med pojkar respektive flickor?” och ”Hur ser förskollärare på normer i pojkars respektive flickors lek?”. Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt och ett sociokulturellt perspektiv. För att få en djupare förståelse för förskollärares deltagande i lek och Metodvalet för studien är kvalitativ analysmetod, deltagande observationer och semistrukturerade intervjuer.  där data samlades in genom observationer och intervjuer. Resultatet visar att förskollärarna deltar i leken men de menar att deltagandet bidrar med både för- och nackdelar. Resultatet visar även hur de arbetar för att bemöta alla barn i förskolan utifrån ett individanpassat perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)