Är det ett otillåtet statsstöd? - Undantag för offentliga aktörer att ställa ekonomisk säkerhet för deponier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Regleringen av statsstöd är ett EU-rättsligt instrument för att styra förutsättningarna för konkurrensen på EU:s inre marknad. För att det ska vara ett otillåtet statsstöd krävs att det ska vara en åtgärd som genomförs av en medlemsstat eller genom statliga medel, av vilket slag som helst, som medför hot om eller snedvridning av konkurrens som gynnar vissa företag eller viss produktion och påverkar handeln mellan medlemsstaterna. Ett otillåtet statsstöd kan genom den här definitionen inkludera många typer av situationer och EU-domstolen har gjort en vid tolkning av vad som kan inräknas. Därav kan det bli oklart var gränsen går för vad som kan innefattas i detta begrepp. Det är en oklarhet som blir intressant i förhållande till vad som fastställs om ställande av ekonomisk säkerhet i rådets direktiv 1999/31/EG om deponering av avfall. Den ekonomiska säkerheten ska garantera att en verksamhetsutövare har möjlighet att utföra åtgärder som kan krävas vid hanteringen av en deponi. I Sverige uppkom frågan om direktivet tillåter ett undantag för offentliga verksamhetsutövare att inte behöva ställa ekonomisk säkerhet. Men är en sådan särbehandling förenlig med regleringen av statsstöd? Syftet med denna studie är att undersöka om ett undantag för offentliga verksamhetsutövare att ställa ekonomisk säkerhet för deponier i Sverige är ett otillåtet statsstöd. Undersökningen utgår ifrån en EU-rättslig metod och grundas på hur statsstöd har bedömts i EU-domstolen. Resultatet av studien visar på att en befrielse ifrån en ekonomisk säkerhet kan inkluderas i begreppet stöd så som det definierats av EU-domstolen. För att det ska vara fråga om ett otillåtet statsstöd krävs dock att åtgärden inneburit ett gynnande. Ju mer ingripande den ekonomiska säkerheten är, desto större risk att det innebär ett gynnande. I Sverige förekommer allt från separata konton för säkerheter till borgensåtaganden för deponier. För att det ska vara fråga om ett gynnande krävs en ekonomisk fördel, en befrielse från en ekonomisk säkerhet kan vara en sådan fördel. Dock krävs också att fördelen är icke marknadsmässig. I studien kan det inte påvisas att det är ett icke- marknadsmässigt beteende eftersom staten, oavsett vem som är verksamhetsutövare, ändå är slutligt ansvarig. Vilket minskar behovet av ekonomisk säkerhet. Ett undantag för offentliga verksamhetsutövare att ställa ekonomisk säkerhet kan vara hänförligt till både statligt medel och statligt agerande och eftersom avfallshantering sker på EU:s interna marknad kan undantaget få en potentiell påverkan på konkurrensen och samhandeln. Eftersom studien inte kan påvisa att alla villkoren är uppfyllda är det därmed inte bevisat att agerandet är ett otillåtet statsstöd. Dock lämnar alla kriterierna öppet för argumentation, vilket gör att utgången inte är fastställd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)