Att vägleda bortom normen : Att tillgodose alla klienters behov

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: HBTQ-personer i Sverige riskerar i högre grad att diskrimineras och marginaliseras. Detta påverkar den psykiska hälsan som inte minst hos unga HBTQ-personer är sämre än den hos heterosexuella cispersoner. Att arbeta som vägledare innebär att möta dessa personer i det dagliga arbetet och att stödja dessa klienter i deras karriärutveckling. För många HBTQ-personer pågår en inre konflikt av olika identiteter som utvecklas och karriärutvecklingen kan då bortprioriteras då det helt enkelt inte finns nog med psykisk energi att fokusera på den. Syftet med den här studien är att belysa vilka behov HBTQ- personer kan ha inom vägledning, vad som krävs av vägledare för att möta dessa och hur vägledare kan arbeta för att främja karriärutvecklingen hos HBTQ-personer som de möter i sitt arbete. Framför allt behöver vägledare kunskap om identitetsprocesser, medvetenhet om egna fördomar och vad samhällets normer och förtryck mot HBTQ-personer innebär för de inre processer som genom livet påverkar de utvecklingsprocesser som HBTQ- personer genomgår. Med bakgrund i detta så tas också utbildningsfrågan upp och vad utbildningsanordnare kan inkludera för att öka den multikulturella vägledningskompetensen hos blivande vägledare. Studien är en litteraturstudie baserad på artiklar inom vägledning och karriärutveckling. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)