Metod för värdering av logistiknav i Sverige : förutsättningar för MellanSveriges LogistikNav

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Sammanfattning: Flera städer och regioner har börjat arbeta tillsammans för att stärka sina gemensamma positioner och öppna nya möjligheter för företagen i regionen. Genom att etablera så kallade logistiknav kan samarbete mellan olika aktörer i regionen ske på nya villkor. Gävle-Borlängeregionen kommer till hösten 2011 att lansera MellanSveriges LogistikNav, som har som mål att bli etablerat som varumärke och stärka affärsmiljön i regionen. Vi fick i uppdrag av Mellansvenska Handelskammaren, som ligger bakom MellanSveriges LogistikNav att se närmare på ett antal frågeställningar angående logistiknav runt om i Sverige och förutsättningarna för att starta upp detta i denna region. Tillvägagångssättet som vi valde att använda i arbetet för att uppnå vårt syfte var att först gå igenom den teori som fanns kring logistiknav och lokaliseringskriterier. Genom att söka efter vetenskapliga artiklar, examensarbeten samt andra typer av rapporter i olika databaser samt att gå igenom litteratur inom området. Utifrån den teori vi läste byggde vi upp den teoretiska referensramen. För att besvara våra frågeställningar på ett givande sätt så kontaktade vi personer i regionen som arbetade med godstransporter och gjorde intervjuer med dem. Efter att ha studerat litteraturen kring området logistiknav och etableringskriterier kom vi fram till fem områden som vi baserat vår kartläggning på, de städer och regioner som vi valde att karlägga var de platser som redan hade etablerade logistiknav. Utifrån litteraturen arbetade vi fram sex egna kriterier som vi använde för att bygga upp vår modell för ranking av industriella logistiklägen. Denna modell grundar sig på att tidningen Intelligent Logistik de senaste sju åren har publicerat en ranking av de bästa logistiklägena i Sverige. Den stora skillnaden mellan vår ranking och Intelligent Logistiks ranking är att den vi har utformat i detta arbete är utifrån ett industrigodsperspektiv medan Intelligent Logistiks ranking har utgångspunkten i konsumentvaror. Modellen som har tagits fram i detta arbete användes på de städer och regioner som har kartlagts i arbetet. Resultatet av modellen visade att städernas geografiska läge i förhållande till Sveriges demografiska mittpunkt inte längre var lika betydande som vid Intelligent logistiks ranking. Vi utvecklade sedan ett förslag till utvecklingsplan för Gävle-Borlängeregionen, med olika förslagspunkter där vi anser att det finns utrymme för förbättringar. De förbättringar vi föreslår arbetar mot att stärka Gävle-Borlänge som region och även förbättra möjligheterna för företagande i regionen. Vi har dragit slutsatserna att det är väldigt positivt att kommuner väljer att arbeta tillsammans för att stärka regionen i stället för att konkurera med varandra. Vi tror därför att förutsättningarna för att etablera MellanSveriges LogistikNav som varumärke är goda, eftersom det inte sedan tidigare finns något nätverk i regionen som kan vara länken mellan näringsliv, myndigheter och akademi. Genom att skapa möjligheter för företagande i regionen ökar möjligheterna till att locka nya företag till regionen samtidigt som redan etablerade företag kan utvecklas och expandera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)