Digitaliseringens förändring av relationen mellan revisor och kund: sett ur ett revisors- och kundperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

Sammanfattning: Digitaliseringen är en av samhällets mest uppmärksammade förändringar och ett flertal studier har gjorts i takt med dess utveckling. Förändringskraften är stor inom en mängd olika företag och däribland även revisionsbyråerna. Förutom omställningen till en mer automatiserad bransch och förändrad yrkesroll, ligger en stor utmaning i att kommunicera med kunderna under denna förändringsprocess. Majoriteten av tidigare forskning har en inriktning på den digitala utvecklingens förändring av revisorn med fokus på arbetsprocessen och har i princip uteslutit förändringen ur ett kundperspektiv. Syftet med denna studie är att utifrån ett revisors- och kundperspektiv, utforska digitaliseringens utveckling inom revisionsbranschen med fokus på förändringen av samarbete, kommunikation, relationskvalitet samt tillförlitlighet mellan revisor och kund. Studiens forskningsfråga är således: Hur har digitaliseringens utveckling förändrat revisorns och kundens relation till varandra samt hur upplevs denna förändring av båda parter? I studien används ett tolkande angreppssätt för att skapa förståelse för förändringen av revisorns relation till kunden utifrån upplevelser. I enlighet med studiens hermeneutiska synsätt utförs en kvalitativ undersökning baserad på semi-strukturerade intervjuer. Slutsatsen i denna studie är det faktum att digitaliseringens utveckling har förändrat revisionsbranschen inom ett flertal olika aspekter och därmed i stor omfattning förändrat relationen mellan revisor och kund. Den mängd samt på vilket sätt digitaliseringen har förändrat relationen skiljer sig åt beroende på revisorns respektive kundens perspektiv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)