Barns samlärande i leken

Detta är en C-uppsats från

Författare: Jessica Meza Rivas; Anoush Shahraki; [2009]

Nyckelord: Saml;

Sammanfattning: SammanfattningEn dag på förskolan kan se olika ut för barnen, men det som kan vara lika för alla barn i förskolan är att detalltid pågår någon slags lek i deras vardag. Vår studie kommer därför att handla om barns samlärande ileken.SyfteVårt syfte med studien var att undersöka barns samlärande i lek. Detta har vi gjort genom att med hjälp avvideoinspelningar, observera barn i lek.MetodVi har gjort en observationsstudie, där vi använde oss av videoinspelningar kompletterade medobservationer med hjälp av papper och penna. Vi valde att utföra observationerna på två olika förskolor därtvå avdelningar ingick i vår undersökning. Sammanlagt studerades 5 barn.ResultatI resultatdelen behandlar vi tre olika delmoment i leken vilka är: att lära av varandra i leken, lekteman ochbarn lär av varandra i lekens konflikter. I denna del beskriver vi de observerade situationerna som vi sedananalyserar. Det resultat vi har kommit fram till i denna studie är att kommunikation och samarbete är encentral del i leken. De lekteman som framkom är de som speglar barns vardag som bl.a. familjlekar. Vi komäven fram till att i konfliktsituationer får barn känna empati och visa respekt för andras känslor och de fårutveckla den självständiga delen som individ genom att de bl.a. får visa hur de känner i en viss situation.Studiens betydelse för läraryrketVi tror att vår studie kan ha betydelse för läraryrket genom att den på ett konkret sätt visar hur barn lär ileken, vad vi kallar samlärande och hur stor betydelse det har för barns utveckling. Vi tror att vår studie kanhjälpa pedagoger att få större inblick i teman som utspelar sig i barns lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)