Trygghet och Studiero ur lärares perspektiv : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om trygghet och studiero.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: En kvalitativ studie har utförts där syftet har varit att undersöka hur lärare i förskoleklass till årskurs 3 beskriver trygghet och studiero, vad som hindrar trygghet och studiero samt söka kunskap i hur lärare arbetar i undervisningen för att uppnå trygghet och studiero utifrån de samhällsorienterade ämnena. Detta för att delvis belysa vikten av dessa grundläggande faktorer i klassrummet samt även belysa hur arbetet sker för detta. I syfte att undersöka detta genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer. Analysen skedde sedan genom att hitta mönster och samband vilka sedan kunde sättas in i olika kategorier. Studiens resultat påvisar att arbetet för trygghet och studiero är komplicerat. Stor vikt i arbetet ligger dock i tydlighet, relationer och ledarskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)