Vem har makten, jag eller du? : En studie om anställdas makt

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Jennie Dandanell; Jill Sandell; Jaana Turpeinen; [2011]

Nyckelord: foucault; interaktion; makt;

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv som berör begreppen makt, interaktion och kommunikation. Vi har valt att använda oss av en abduktiv ansats då vi utgått ifrån både teori och empiri för att få fram vårt resultat. Vårt syfte med uppsatsen var att förstå hur anställda i kundorienterade yrken påverkas av makt från ledning och kunder samtidigt som interaktionen är en stor del i arbetet som de anställda inte kan bortse ifrån. I studien har vi genomfört 10 semistrukturerade intervjuer med människor från olika kundorienterade yrken. För att analysera vår empiri har vi använt oss av Foucaults teori om makt, Karasek och Theorells kravmodell samt Goffmans teori om rollbyten och interaktion. I studien går det att läsa om att de anställda påverkas mer av makten från kunderna än från ledningen samt att interaktionen som sker i kundorienterade yrken påverkar våra respondenter, vissa mer och andra mindre. Makten finns i alla relationer och den är ständigt föränderlig, makten kan från ena stunden innehas av säljaren för att snabbt skifta och övertas av kunden. Det visar sig också att respondenterna uppskattar att få arbeta under en viss frihet och ta egna beslut. Enligt kravmodellen är det optimala att ha höga krav och att själv ha befogenhet över dessa krav. Studien visar också på att respondenterna intar olika roller på sina arbetsplatser och att flera av dem har svårt för att skilja på yrkesroll och privatroll. Gränsen mellan dessa roller är hårfin och det är lätt att omedvetet falla in i en av rollerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)