Vårdpersonals möten och arbete med personer med kommunikationsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie med vårdpersonal som arbetar på en medicinsk vårdavdelning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

Sammanfattning: Syfte: Syftet var att beskriva vårdpersonals möten och arbete med personer med kommunikationsnedsättning. Bakgrund: Personcentrerad vård innebär att vårdsökande personer ska förstås och bli sedda som unika individer. För att nå detta krävs en fungerande kommunikation, såväl verbal som icke verbal. Travelbee beskriver i sin omvårdnadsteori hur vårdsökande personer blir delaktiga genom kommunikation, och att det därför är viktigt att vårdpersonal lyssnar på och talar med vårdsökande person eftersom en bristande kommunikation kan leda till minskad delaktighet. Funktionsnedsättningar som kan påverka kommunikationen kan vara medfödda eller förvärvade, och enligt patientlagen ska information anpassas till vårdsökande person och hans eller hennes behov. Metod: En kvalitativ intervjustudie med åtta vårdpersonal från en medicinklinik genomfördes och analyserades genom induktiv innehållsanalys. Resultat: Studien visar situationer där vårdpersonal möter vårdsökande personer med kommunikationsnedsättningar. Resultatet bestod av två kategorier Förutsättningar för att skapa en god kommunikation och Hjälpmedel för att kommunicera, med fem medföljande subkategorier. Slutsats: Teamsamverkan var av stor betydelse för vårdpersonalen och erfarenhetsutbytet mellan professioner gynnade vårdarbetet. Tidigare erfarenheter präglade strategierna och vården. Anhöriga sågs som en stor resurs och involverades ofta i omvårdnaden. Det är dock av stor vikt att vårdpersonal reflekterar över sina egna erfarenheter och det erfarenhetsutbyte som sker för att ge en god och säker vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)