Hur kan jag handla? - En explorativ studie av fyra mindre butikers arbete med att kombinera och integrera två butiksformat

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Problem I dagens handel expanderar fler och fler butiker till fler butiksformat. Det kan röra sig om butiker som enbart har e-handel men som väljer att även starta en fysisk butik samt fysiska butiker som å den andra sidan väljer att starta en e-handel. Uppfattningen är att det som finns skrivet om den här typen av handel enbart berör stora nationella eller internationella butikskedjor vilket leder till att det finns lite kunskap om de mindre butikerna som även de har en fysisk butik och e-handel. Syfte Syftet med den här uppsatsen är att göra en explorativ studie kring multikanalhandel hos fyra mindre svenska butiker och studera de här butikerna utifrån deras motiv och erfarenheter av att kombinera två butiksformat. Förhoppningen är att detta ska leda till en ökad kunskap om multikanalhandel. Metodval Semi-strukturerade intervjuer av butiksägarna görs i kombination med observationer av butikernas e-handel och fysiska butik. Teoretiskt perspektiv Uppsatsen baseras på ett urval av samlad teori om multikanalhandel skrivna under 2000-talet. Hänvisningar sker till aktuella källor för att belysa ämnets aktualitet. Med det här urvalet av skriven teori presenteras olika perspektiv på vad multikanalhandel innebär. De här perspektiven kan därefter användas för att analysera de fyra butikerna i studien. Slutsats Studien har visat att butikerna bland annat etablerar en e-handel för att nå ett vidare geografiskt område samt att de med e-handeln kan uppfylla fler behov hos sina kunder. Butiksägarna upplever ett dagligt arbete med brist av tid och resurser vilket antas leda till att bland annat en noggrann kundanalys uteblir. För att konkurrera med större aktörer eller pure players kan butikerna fortsätta använda det personliga bemötandet mot sina kunder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)