Från startlinjen till målsnöret : En kvalitativ flerfallsstudie med komparativa inslag om ÖTILLÖ och Tough Vikings resa från uppstart till internationellt erkända sporter

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sportmarknaden har växt kraftigt under en längre period och är nu en viktig industri där allt fler aktörer konkurrerar om individers åtråvärda tid. Således har marknaden blivit betydligt mer kommersiell och ett sätt att undvika denna konkurrens är att skapa en ny sport. I denna studie kommer etableringen av en ny rekreationssport undersökas samt hur internationaliseringsprocessen ser ut. Tidigare forskning har behandlat professionell sport men saknar studier som riktar sig mot rekreationssporter. För att bidra till forskningen om rekreationssport har denna studie testat applicerbarheten av teorierna Blue Ocean Strategy och Uppsalamodellen i syfte att ta reda på hur en sport grundas, vilka fördelar man har som first mover, hur man försvarar sig samt hur expansion till internationella marknader går till. Detta har genomförts med en kvalitativ metod där grundarna av två svenska företag som driver rekreationssporter, ÖTILLÖ och Tough Viking, har intervjuats. Empirin visar att grundandet av en sport kräver stor passion, viljan att testa något nytt och en hybrid som gör sporter enklare och mer tillgängliga. Efter grundandet har first movern fördelen att sätta standarden i form av regler, välja de bästa platserna för eventet samt att företaget associeras med sporten. Den tydligaste strategin för att försvara sig är att företaget agerar likt ett förbund i syfte att avväpna nya aktörer och i den processen samtidigt få sporten att växa. Internationalisering av företagen sker för att sprida sporten och många sportspecifika faktorer styr valet av marknad vilket skiljer sig från Uppsalamodellen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)