En strategi kommer sällan ensam: En studie av en nationell strategis effekter på regionala och lokala turistorganisationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte är att berika strategifältet med ny kunskap om vertikala interorganisatoriska processer. Detta görs genom att studera en strategis roll då den implementeras på ett flertal fristående organisationer, samt vilka effekter som skapas och hur de kan förklaras. Slutsatser: Inom ramen för studien har tre centrala effekter påvisats. För det första har den gemensamma strategin bidragit till att nya processer skapas och därmed fungerat som katalysator genom att förse strategiutövare med gemensamma handlingssätt. För det andra har den lett till kulturförändringar genom att skapa gemensamma normer inom branschen. För det tredje har strategin skapat ett sammanhang genom en nationell positionering som kan brytas ner till regional och lokal nivå. Alla de tre effekterna grundar sig i en legitimitet, som den nationella strategin skapar i de olika organisationerna och för branschen som helhet. Diskussionen kring den legitimerande effekten har bidragit till att öka kunskapen kring vertikalt implementerade interorganisatoriska strategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)