Mental training – a tool to handle life?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Samhällsutvecklingen leder till ett ökande informationsflöde, och ökande krav på beslut och åtgärder i olika situationer. Vuxna är bättre rustade än ungdomar att hantera sådana psykologiska stressituationer. Syftet med denna undersökning har varit att undersöka om det förelåg någon skillnad mellan två grupper gymnasieelever under sista året på naturvetenskapligt program. Interventionsgruppen, som fått mental träning varje dag under sina tre år i gymnasiet, bestod av 25 elever vid ett gymnasium i Stockholm. Kontrollgruppen från ett gymnasium i Lund bestod av 12 elever som ej fått mental träning. De båda grupperna jämfördes med ett verbalt flödestest som mäter exekutiva funktioner samt formulär som mätte medveten närvaro, livstillfredställelse, hälsa, positiva och negativa känslor, reglering av negativa känslotillstånd, undvikande beteende samt slutligen situationsångest. Trots ett litet antal försökspersoner samt grupper som var olika stora fanns en signifikanta skillnader mellan de två grupperna. Interventionsgruppen presterade nästan dubbelt så bra på verbala flödestestet, de hade större medveten närvaro, hade större livstillfredsställelse, bättre hälsa, större positiva affektioner och mindre undvikande beteende. Grupperna skiljdes sig dock ej i upplevd reglering av negativ känslostress och situationsångest.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)