Deliberativ undervisning i samhällskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Kunskapsöversikten syftar till att redovisa rådande kunskapsläge gällande deliberativ undervisning i skolan och i synnerhet samhällskunskap. Frågeställningarna syftar till att svara på möjligheter och hinder samt fördelar och nackdelar med deliberativ undervisning. Resultatet i översikten har sammanställts utifrån en systematisk informationssökningsprocess i huvudsakligen tre databaser, ERIC, ERC och Swepub. Senare har manuella sökningar gjorts genom att studera referenslistor. Resultatet ger på en generell nivå ett visst stöd för den deliberativa samtalsteorin. Deliberativ undervisning verkar främja kunskapsutveckling och till viss del även samtalsförmågor samt politiskt självförtroende, dock inte politisk tolerans. De största hindren för en deliberativ undervisning är brist på tid samt brist öppet klassrumsklimat. I kunskapsöversiktens diskussion konstateras att fler omfattande studier av experimentell karaktär behövs, dels för att utreda elevunderlagets betydelse samt för att kunna dra definitiva slutsatser om dess påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)