Att synas eller inte synas på sociala medier : En kvalitativ studie om hur sociala medier kan användas som marknadsföringskanal inom B2B

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Digitaliseringen har gett upphov till flertalet sociala medieplattformar för individer samt företag att kommunicera på, vilket kan ifrågasätta den traditionella marknadsföringen. Fintechbranschen är ett exempel på en bransch som tagit tillvara på de möjligheter som kommit med digitaliseringen. Tidigare forskning visar på att få B2B-företag använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och skapa förståelse för hur och varför sociala medier kan användas som marknadsföringskanal hos fintechbolag verksamma inom B2B samt undersöka sociala mediers betydelse för relationsmarknadsföring och kundengagemang. Metod: Arbetet har tillämpat en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer med respondenter från fem olika fallföretag har genomförts. Studien kombinerar en induktiv samt deduktiv ansats. Slutsats: Studien visar att det finns flertalet incitament som talar för en användning av sociala medier inom B2B. En närvaro på sociala medier anses vara viktigt för B2B-företag. Det framgår att sociala medier är en lämplig kanal för företagens arbete med relationsmarknadsföring både gällande etablerandet samt upprätthållandet av kundrelationer. Sociala medier blir även betydelsefullt för företagens arbete med kundengagemang. Dock blir det tydligt att sociala medier ej ersätter den traditionella marknadsföringen utan de anses istället komplettera varandra. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)