Förskollärares syn på användning av musik i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Bakgrund Undersökningen bygger på forskning och litteratur samt styrdokument för förskolan. Vårt fokusområde för studien berör förskollärares syn gällande musik i förskolans undervisning. Forskare lyfter fram musikens positiva betydelse för barns utveckling och lärande men poängterar samtidigt att pedagogerna behöver vara medvetna kring syftet med musikstunderna. Detta är av vikt för att kunna rikta barnens uppmärksamhet mot ett medvetet lärande enligt den utvecklingspedagogiska teorin som vi har valt att utgå ifrån i studien. Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna ser på sin användning av musik i undervisningen samt hur de använder sig av det som pedagogiskt verktyg. Metod Den metod som använts i studien har varit kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med sex förskollärare som arbetar inom privat och kommunal förskoleverksamhet i två kommuner i Västsverige. Resultat Resultatet av denna studie visar att alla förskollärare som intervjuats uppger att de använder sig av någon form av musik i sin undervisning, det varierar dock hur mycket och på vilket sätt. Samtliga förskollärare är överens om att pedagogens intresse är det som styr och påverkar barns utveckling och lärande samt att musik är ett bra pedagogiskt verktyg för att lära inom andra ämnen. Resultatet visar också att det inte är mängden musikutbildning samt kompetensutveckling som avgör huruvida förskollärarna känner sig bekväma med att undervisa i och med musik eller inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)