Mer än bara idrott : Studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka studentgolfspelares upplevelser och hanteringar av olika scenarier i den dubbla karriären. Studien genomfördes enligt en kvalitativ metod där deltagarna var nio män och en kvinna 20–32 år gamla (M=25,00, SD=3,79). Intervjuguiden var semi-strukturerad och togs fram med hjälp av Stödmodellen för dubbla karriärer från Linnér (2021) och även tidigare forskning exempelvis Linnér et al (2021). Data samlades in genom tio intervjuer och analyserades sedan med en tematisk analys small q. Baserat på de fyra kärnutmaningarna (som i forskning benämns som typ-scenarier) visade resultatet att majoriteten av deltagarna i studien prioriterade golf före studierna och därmed var studierna sekundära. Vidare visade resultatet att planering, struktur och prioritering var viktigt i vardagen i den dubbla karriären för att hantera olika scenarier framgångsrikt. Om deltagarna inte hanterade sin planering, struktur och prioritering rätt, kunde stress och dåliga resultat förekomma inom både golf och studier. Som stöd beskrev deltagarna en flexibel skola som var hjälpsam och en flexibel och stödjande miljö kring studentgolfspelaren. Vidare för att hantera olika scenarier nämndes att fokusera på rätt saker och göra en sak åt gången och detta ledde till självdisciplin som deltagarna nämnde som en central kompetens. Resultatet diskuterades i relation till tidigare forskning och Stödmodellen för dubbla karriärer och även implikationer och förslag på framtida forskning ges. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)