Hur kan ett motiverande klimat skapas på idrottslektionen?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Johan Svensson; Gustaf Svensson; [2018]

Nyckelord: Hälsa Idrott Skola Ungdomar;

Sammanfattning: Syftet med vår text är att beskriva vad som motiverar folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet till att idrotta. Utifrån det syftet vill vi ta reda på kring hur ett klimat kan skapas på idrottslektionen som leder till att ungdomar vill idrotta även på sin fritid. För att ta reda på detta har vi använt oss av Malmö Universitets bibliotek och sökfunktionen libsearch. Nyckelorden i vår informationssökningsprocess var idrott och hälsa. För att kunna förstå hur idrotten ser ut i skolan idag gjordes en tillbakablick och det beskrevs hur det såg ut förr. Idrottsämnet var under mitten av 1900-talet ett högprioriterat ämne som tog stor plats i elevernas schema. Något som tydligt har förändrats fram till idag, idrottsämnet har idag en mindre plats i schemat men har samtidigt fler kunskapsmål som eleverna bör nå. Vi behandlar även på hur idrottsutövandet ser ut i Sverige på fritiden och hur idrottandet allt mer har flyttat sig ifrån skolan och till föreningslivet. Samhällsförändringar som har lett till ett mer stillasittande arbetsliv och hur mindre vardagsmotion påverkar individen tas också upp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)