Värdegrund i förskolan : Förskollärares arbete med värdegrund i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med studien var att beskriva och synliggöra förskollärares arbete med förskolans värdegrund. Problemformuleringen i vår studie var att värdegrundsarbetet hanterades olika i förskollärarnas arbete, även fast förskollärarna var utbildade. Studien besvarades genom frågeställningarna: Vad innebär värdegrund i förskolan för förskollärarna, hur upplever förskollärarna att de får stöd av läroplanens mål och riktlinjer i sitt värdegrundsarbete, samt hur förskollärarna beskriver sitt värdegrundsarbete i förskolan med barnen. Den metod som användes var en kvalitativ halvstrukturerad forskningsintervju, där fem förskollärares uppfattningar om värdegrundsarbetet i förskolan synliggjordes. Genom en tematisk analysmetod fick vi fram nio olika teman: respekt för andra, demokrati, dokumentation, förtydliganden till vårdnadshavare, förskollärarnas individuella syn på värdegrundsarbetet i förskolan, förebyggande arbete mot kränkande behandling, samtal och bemötande. Resultatet utifrån vår studie visade att förskollärarens arbete med värdegrunden var betydelsefull för förskolans verksamhet och gentemot barnen, då allas lika värde beaktades. Vår studie visade att värdegrunden under de senaste åren inom förskolan fått en betydande roll, då Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 förtydligar vikten av allas lika värde som förskollärare ska följa. Arbetet med värdegrunden kunde se olika ut på grund av att Lpfö 18 är tolkningsbar, då Lpfö 18 poängterar att värdegrundsarbetet ska göras men inte hur, samt att fortbildning om värdegrund för förskollärare inte alltid utfördes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)