“...jag förväntade mig inte att hon skulle ställa frågor” : En kvalitativ studie om hur vuxna individer med utländsk bakgrund upplever samt förstår samtal med studie- och yrkesvägledare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Målet med studien är att identifiera hur människor med utländsk bakgrund förstår syftet med studie och yrkesvägledning samt identifiera de skillnader mellan det som efterfrågas och det som ges ur individens perspektiv. Studiens metod är baserad på sex kvalitativa intervjuer som genererade data. Den insamlade empirin utforskades med inspiration av tematisk samt narrativ analysmetod. Det resultat som studien visar är att individerna efter sitt första samtal med vägledaren förstår delvis syftet med vägledning. Studien visar att majoriteten inte upplevde skillnader mellan det som efterfrågas och det som ges. Tidsbrist och avsaknad av aktivt lyssnande ur vägledarens sida är de negativa faktorer som påverkar samtalets utförande enligt respondenterna. Resultatet visar att det uppstod emotionell förståelse under respondenternas vägledningssamtal. Det framkommer att respondenternas språkkunskaper i det svenska språket inte agerade som en barriär i kommunikation med vägledarna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)