Recensioner och omdömen via internet. : En kvantitativ studie om Clas Ohlsons kunders attityder till webbaserade recensioner och omdömen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Linda Sjöström; Mathilda Grönberg; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Internets framväxt har gjort ett stort avtryck på försäljningen där det bringat med sig nya möjligheter för företag att skapa konkurrenskraft genom att etablera webbutiker. Denna marknad blir allt större då kunder letar sig ut på internet för en ibland smidigare shopping. När marknaden flyttar till internet gäller det att kunna behålla befintliga kunder och veta vad de efterfrågar. För kunder utvidgas möjligheterna att enkelt kunna dela åsikter och omdömen med andra konsumenter om produkter, personal eller om ett företag som helhet genom webbaserade recensioner och omdömen. Detta har uppsatsförfattarna tagit fasta på då detta fenomen är ett relativt nytt område och som förutsägs bli allt vanligare. Det finns studier kring ämnet där forskare tittar närmare på olika teorier och faktorer, men det finns desto mindre om hur allt hänger samman, vilket den här studien vidare kommer behandla.Med detta som grund ville uppsatsförfattarna undersöka kunders tankegångar gällande webbaserade recensioner och omdömen samt hur dessa påverkar deras tankemönster kring ett köp. För att kunna applicera detta i praktiken tog uppsatsförfattarna kontakt med Clas Ohlson. Företaget är väletablerat på svenska marknaden och befinner sig i en bransch där konkurrensen är hög. Studiens problemformulering baserar sig på att förklara vilken attityd Clas Ohlsons konsumenter har till webbaserade recensioner och omdömen.Syftet med denna studie är därmed att undersöka faktorer som påverkar attityden till webbaserade recensioner och omdömen.Studien innefattar en kvantitativ undersökning där uppsatsförfattarna skrivit på uppdrag av Clas Ohlson AB. Detta mynnade ut i en datainsamling i Clas Ohlsons butiker runt om i Sverige där kunder ombads besvara en enkät. Resultat som framkom kring ämnesområdet var att kunder anser sig påverkas på ett eller annat sätt av recensioner och omdömen. De flesta tenderar att endast använda sig av andras recensioner vilket kan tyda på att utvecklingen inte kommit längre. Det visade sig även vara mer värdefullt att ta andras åsikter i beaktning när svårare eller dyrare köp står på spel. Människor visade sig värdesätta olika saker när det gäller webbaserade recensioner och omdömen. Exempelvis har andra kunders omdömen, företagets personal och tidigare preferenser inverkan på konsumentens attityd och deras köpbeslut. Det visade sig att faktorer såsom förtroende, trovärdighet och engagemang har en inverkan på Clas Ohlsons kunders attityd till webbaserade recensioner och omdömen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)