Kommunikation i allmänhetens tjänst : En kvalitativ studie av Sveriges Radios externa kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Denna fallstudie syftar till att undersöka hur Sveriges Radio i egenskap av public serviceföretag kommunicerar externt. Vi finner det intressant att undersöka hur en offentlig medieorganisation, utanför den kommersiella marknaden, arbetar med sin externa kommunikation. Genom en kombination av kvalitativa metoder och teori rörande strategisk kommunikation, varumärke, publika relationer samt sociala medier, berörs studiens fyra frågeställningar: Vad har Sveriges Radio för kommunikationsmål? Vilka strategier går att urskilja i Sveriges Radios kommunikativa arbete? Hur använder Sveriges Radio sociala medier i sin kommunikation? På vilket sätt påverkar public service-ideologin Sveriges Radios externa kommunikation? Mer specifikt undersöks hur Sveriges Radio bygger och upprätthåller relationer till publiken samt kommunicerar sitt varumärke, bland annat genom sociala medier. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med representanter från Sveriges Radio, samt en retorisk analys av material från SR:s officiella sociala medier. Resultatet visar att Sveriges Radio har implicita kommunikationsmål som är en del av verksamhetsmålen. Varumärket är något som företaget arbetar mycket med, även om det inte finns någon explicit varumärkesstrategi. Sveriges Radio har inte heller någon offentlig kommunikationsstrategi,  utgångspunkten i den externa kommunikation är företagets public service-uppdrag och kärnvärden: oberoende, öppna, trovärdiga och nyskapande. Dessa genomsyrar hela den kommunikativa verksamheten, såväl kommunikationsmål och strategier som varumärkesarbete och publika relationer. Vidare visar studien att Sveriges Radios heterogena utbud i sociala medier ämnar nå en mångfaldig publik och föra en symmetrisk dialog med denna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)