Det måste finnas någon mening med att lyssna på andra!

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Mariette Karlsson; Anna Rydfjäll; [2008]

Nyckelord: Lyssna; lust och mening.;

Sammanfattning: Syfte/undersökningens problem.Det måste finnas någon mening med att lyssna på andra!Studiens syfte är att undersöka om och hur samspelet mellan läsarna i parläsningen harbetydelse, likaså pedagogens tankar om detta samspel samt valet av böcker till eleverna. Viundersöker hur eleven själv ser på samspelet vid parläsning och pedagogens tankar kringsammansättningen av läsparen. Vi tittade även på om elever och pedagoger såg någon vinstmed parläsningen.MetodVi har valt en kvalitativ undersökningsmetod som innefattar intervjufrågor. Kvalitativaintervjuer ger ett bra och ett informativt material att utgå ifrån. Frågorna är direkta och geralltid möjlighet till ett uttömmande svar. Vi valde att ställa frågor till pedagoger och elever.ResultatVad är det för mening med att lyssna på andra?I studien kom det fram att parläsning är en fungerande metod för elevers läsutveckling, menatt det finns några viktiga förutsättningar för att parläsningen skall ge eleverna optimalläsutveckling. Med utgångspunkt från svaren hos pedagogerna och eleverna, har fått vi framatt dessa förutsättningar är att eleverna ska känna lust att läsa, samspelet mellan elevernamåste fungera bra i pargruppen, litteraturen ska vara relevant för elevens nivå och intresseraeleverna, eleverna ska känna att det finns en mening och nytta med att läsa och viktigt är atteleverna ska kunna lyssna när någon annan läser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)