Två organisatoriska modeller för undervisning och deras inverkan på språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk : En systematisk litteraturstudie om för- och nackdelar med inkluderande respektive direktintegrerande undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att belysa hur språkutvecklingen hos svenska som andraspråkselever påverkas i en inkluderande respektive direktintegrerande undervisning med förstaspråkselever. För att uppfylla syftet tillämpades en systematisk kvalitativ litteraturstudie. Genom en tematisk innehållsanalys och med hjälp av databaserna ERIC, Libris, Google Scholar och DiVA inkluderades 15 studier i denna uppsats. Resultatet visar att det finns både för- och nackdelar med en inkluderande undervisning. Bland annat bidrar en inkluderande undervisning till att det uppstår en social gemenskap mellan alla elever samtidigt som andraspråkselever utvecklar det svenska språket i samspel med elever som har svenska som sitt förstaspråk. Däremot har det visat sig att brister i kartläggningar av andraspråkselevers tidigare erfarenheter kan leda till att de inte får den undervisning som de är i behov av. Det råder delade meningar om direktintegrering då de nyanlända eleverna å ena sidan får ständig tillgång till det svenska språket, å andra sidan kan eleverna känna sig ensamma då de saknar kunskap om det svenska språket och därför har svårt för att kommunicera med andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)