Individens vikt i företagsrelationen : En fallstudie inom engagemang och lojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att vidare klargöra individens roll inom industriell marknadsföring och företagsrelationer. Detta görs genom att binda samman hur engagemangstyper kan leda till lojalitet och hur engagemang samt lojalitet är riktade inom företagsrelationen. Två engagemangstyper särskiljs: praktiskt engagemang och känslomässigt engagemang. Studiens syfte uppnås genom undersökning av två företagsrelationer inom byggbranschen, där den ena relationen begränsas av lagen om offentlig upphandling. Företagen representeras av nyckelpersoner som står för den huvudsakliga kontakten mellan företagen. Nyckelpersoners uppfattningar och tankar undersöks genom intervjuer, riktade mot nyckelpersoner i både säljande och köpande företag. Utförd studie visar indikationer på att känslomässigt engagemang leder till lojalitet. Dock visas även att praktiskt engagemang har en betydande roll för företagsrelationen. Utöver indikationer på samband observerades ett antal oplanerade samband som väcker nya frågor och motivation till vidare forskning inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)