Vård- och omsorgsdidaktisk kommunikation med hjälp av interaktiva medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Sveriges kommuner och landsting har fått i uppdrag att starta projekt för att nationen skall bli ledande i IT i ett kommande informations- och kunskapssamhälle. Inom vården används tekniska hjälpmedel alltmer för övervakning i hemmet och internet används för dokumentation, vårdplanering, rådgivning mm. Denna undersökning granskar i första hand: Hur hälsovetare och sjuksköterskor i E-hälsans regi använder interaktiva medier och hur representanterna har förändrat sin pedagogiska ansats, för att medborgaren skall få möjlighet att ”bli sin egen lärare”, enligt regeringens intentioner. Intervjupersonerna i studien arbetar med IT-stöd och vänder sig till människor i olika åldrar. Med hjälp av en intervjuguide och temafrågorna har en bild av uppdragets utformning och informanternas didaktiska förhållningssätt som folkbildare eller guide i mötet med medborgaren växt fram och där ett reflekterande förhållningssätt och samtalsprocess har en avgörande betydelse. Det begränsade materialet visar, att det är unga som hänvisas till webbsidan för att få mer information men också att det är unga som läst på webben och vill ha sina kunskaper vidimerade. Vidare så är det föräldrar och då i första hand invandrare samt äldre som hänvisas till annan vårdnivå och får hjälp bland annat genom att tider bokas. Genom olika demokratiska projekt som folkhälsopengarna finansierar har även äldre medborgare fått en chans att hänga med den informationstekniska utvecklingen. Det fanns också vårdtagare som inte alltid blev motiverad att följa råd om egenvård. Möjligen kan orsaken bero på mindre tydligt pedagogiskt ledarskap, men det får en ny studie avgöra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)