CSR inom livsmedelsbranschen : Studie över ICA:s CSR-arbete inom transport av varor

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Josephine Are Karlsson; Håkan Sundborg; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility, ett företags samhällsansvar, har på senare år fått större plats i näringslivet. CSR bygger på idén att företag frivilligt redovisar vilket socialt, etiskt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar de tar inför sina intressenter. En företagsbransch med daglig inverkan på världens samhälle är livsmedelsbranschen. Branschen har ett välutvecklat och komplext logistiksystem där transportverksamheten är en central funktion. Syftet med denna studie är att beskriva och utvärdera dagens CSR-arbete ur ett miljöperspektiv inom livsmedelsbranschens transportverksamhet. Utifrån en litteraturstudie av vetenskapliga artiklar sammanställdes en teoretisk modell av angreppspunkter för en miljövänligare transport. Denna modell kunde sedan jämföras med empiriskt material innefattande två intervjuer; med den största livsmedelskedjan i Sverige, ICA, samt en av ICA:s distributörer, Kyl och Frysexpressen. Studien kom fram till att: Det finns ett CSR-arbete inom livsmedelsbranschen men att kunskapen om detta arbete är varierande. CSR-ansvaren har en koppling till varandra. Inom livsmedelsbranschens logistik finns många faktorer som påverkar miljön. Den huvudsakliga miljöpåverkande faktorn inom livsmedelsbranschens leveranskedja är koldioxidutsläpp från transport. ICA vidtar åtgärder såsom att införa etanol drivna lastbilar, utveckla och införa kombinerade lastbils- och tåg-containrar samt använda dubbeldäckade lastbilar för att aktivt arbeta inom CSR för miljön gällande transport av varor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)