Utveckling av Moodle

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Björn Daunfeldt; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Institutionen Tillämpad fysik och elektronik på Umeå Universitet använder sig av lärandeplattformen Moodle för hantering av kurser med tillhörande uppgifter och material kring dem. På Moodle laddar studenterna upp dokument och lärare betygssätter dem, vartefter en avklarad kurs registreras hos LADOK. Detta projekt kommer omfatta teori om hur Moodle är uppbyggt (version 2.4), hur utveckling av moduler sker, samt för- och nackdelar beroende på om operativsystemet Windows eller Linux används.Utvecklingen av moduler omfattar kodning av två stycken. Den ena modulen skall gå att implementeras till Moodle för att användas till kurser av institutionen för att underlätta kontrollen av inlämnade dokument som ännu ej är behandlade av lärare. Den andra är en generell modul som skapas i handledningssyfte för att senare kunna utvecklas vidare på, och implementeras till systemet om behov finns. Själva utvecklingen har skett i operativsystemet Ubuntu med programvaran Eclipse, Nano samt MySQL. Tillvägagångssätt för att beskriva Moodles systemet, samt för- och nackdelar kring operativsystemet skedde genom utbildning under projektets gång i form av läsning av manualer, forum och intervjuer med tekniker som jobbar med Moodle på Umeå Universitet.Projektet resulterade i att två fungerande moduler kodades med möjlighet att installeras på Moodle med version 2.4, även undersökningen av för- och nackdelar kring Windows och Linux är gjord vilket gav nog med information för att kunna göra en avvägning vad som är lämpligast att använda. En del grundläggande tester (dock ej mot Universitetets Moodle) visar att modulen för listning av dokument kan presentera inlämnade för vald kurs, och att enbart användare med behörighet kan komma åt modulen. En handledning för att skapa moduler är även inkluderad i denna rapport.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)