Kollegialt lärande – musiklärares uppfattningar om kollegialitet och utvecklingsarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studie handlar om musiklärares erfarenheter av och uppfattningar om kollegialt lärande. Studiens syfte är att förstå hur kollegialt lärande kan påverka individens arbetssituation, samt att undersöka vad som krävs hos individen för att det kollegiala lärandet ska fungera. Studien bygger på kvalitativ forskning i form av semi-strukturerade intervjuer som har spelats in, transkriberats och analyserats. Informanterna är sex stycken musiklärare som undervisar på gymnasienivå. Informanternas olika erfarenheter och uppfattningar visar att förutsättningar för och konsekvenserna av kollegialt lärande kan se väldigt olika ut, beroende på både yttre omständigheter och personliga förhållningssätt. Studien behandlar mänskligt känsloliv, kollegialitet och individuell yrkesetik i relation till kollegialt lärande. Studiens resultat redogör först för informanternas erfarenheter av och uppfattningar om kollegialt lärande – framför allt skillnaderna mellan informellt och formellt kollegialt lärande. Därefter ligger fokus på vad som krävs av individuella lärare för att det kollegiala lärandet ska fungera. Studien betonar komplexiteten i både läraryrket och kollegialt lärande. Den understryker människors olikheter och implicerar hur dessa kan bemötas för att få till stånd ett lyckat kollegialt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)