CSR:s påverkan inom B2B- marknaden : En kvalitativ studie om hur företags CSR- motiv påverkar kunder inom B2B-marknaden

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Användningen av begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) inom företagande har de senaste åren fått stor spridning och blivit viktigare för företag att arbeta med. På grund av den framfart CSR har haft känner sig företagen tvingade att arbeta med dessa frågor för att överleva på marknaden. Det förekommer även företag som ser detta som en möjlighet att skapa konkurrensfördelar genom att kommunicera ut att de arbetar med CSR. Det har även skapat press på företag men också en möjlighet att använda sig av “greenwashing”, där en förfinad bild av CSR-arbetet framförs. Företag som endast har fokus på att gynna sitt eget företag genom CSR-arbetet skapar en skeptisk inställning gällande trovärdigheten från företagskunder vilket kan skada företagets rykte. De motiv som ligger bakom CSR-arbetet kan därmed skilja mellan företagen och ha en påverkan på företagskunderna. Syftet med studien är att förstå hur företags motiv med CSR påverkar kunder inom B2B- marknaden. Detta ska möjliggöras med hjälp av intervjuer med både anställda och kunder till ett B2B-företag. Resultatet för studien visar att granskningen av företags CSR-motiv från kunder inom en B2B-marknad inte är speciellt omfattande idag. Företag förlitar sig på att arbeta mot olika miljö- och hållbarhetscertifieringar för att skapa legitimitet till sitt CSR-arbete. Den skapade trovärdigheten mot företagskunder bygger på efterföljande av de standarder som certifieringar innehåller och granskningen av en tredje part i form av revisorer. Framförallt de mindre företag har begränsat med finansiella medel och personal för att granska sina leverantörers motiv med CSR. I nuläget finns det möjlighet för företag att dölja sina faktiska motiv, det empiriska materialet visar däremot att granskningen kommer bli mer omfattande i framtiden och att motiven kommer bli svårare att dölja. Om det framkommer att ett företag har andra CSR-motiv än vad som kommuniceras ut tyder studien på att det kan ha en påverkan på deras företagskunder. Det är därmed viktigt att vara transparent med sin kommunikation av CSR-arbetet. Förtroendet kan annars minska och om ett företag förlorar sitt förtroende från företagskunden är det svårt att vinna tillbaka det. Detta förtroende eller legitimitet är nödvändigt för att fortsatt ha en lönsam verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)