Det kanske är därför vi inte får något nej, för att vi inte frågar : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver skriftlig dokumentation med fokus på möjliggörandet av barns medgivande och nekande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att skapa kunskap om hur förskollärare beskriver skriftlig dokumentation med fokus på möjliggörandet av barns medgivande och nekande. Frågeställningen i denna studie går på djupet kring förskollärarnas uppfattningar, vilket gör studien kvalitativ. Två gruppintervjuer har genomförts med sammanlagt åtta förskollärare. I intervjuerna uttryckte förskollärarna att de använder sig av olika arbetssätt för att ge barn möjlighet att påverka sitt deltagande i dokumentationspraktiken. Förskollärarnas roll är avgörande och under intervjuerna uttryckte pedagogerna att det finns potential för förbättringsåtgärder inom förskolepedagogiska området för att möjliggöra för barns agentskap. Resultatet visar även att förskollärarna använder skriftlig dokumentation mer än de tror. Den teoretiska utgångspunkten är barndomssociologi och vi har använt oss av begreppet agentskap för att undersöka barnens möjlighet till inflytande och påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)