När matbutiken aldrig stänger : En kvalitativ studie om kvalitetsstyrning inom den digitala mathandeln

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: E-handeln växer kraftigt och den digitala mathandeln är inne i sin mest expansiva fas. Konkurrensen inom den digitala mathandeln ökar stadigt och leder till allt högre förväntningar från kunder. De höga kundkraven skapar utmaningar för företag inom den digitala mathandeln att följa med i kundernas krav och förväntningar och på så vis skapa kvalitet för kunder. Därmed finns ett behov att öka förståelsen både kring livsmedelsföretags kvalitetsstyrning samt vilka förväntningar och krav kunder har på den digitala mathandeln. Syfte: Syftet med studien är att få förståelse för hur kvalitetsstyrningen ser ut inom den digitala mathandeln i Sverige. Vidare vill vi få insikt i vad som värdesätts av kunder för att livsmedelsföretagen ska få ökad förståelse kring hur de kan utforma kvalitetsstyrningen. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och har en flerfallstudiedesign. Det empiriska materialet är insamlat genom sex semistrukturerade intervjuer från tre företag och tio semistrukturerade intervjuer med kunder. Slutsats: Företagen inom den digitala mathandeln arbetar till stor del i enlighet med kvalitetsstyrning, dock inte fullständigt. Vidare stämmer företagens arbete till stor del överens med kundens förväntningar med vissa undantag. Leveransen har exempelvis liten prioritet hos fallföretagen, medan den värderas högt av kunder. Att de inte helt överensstämmer visar att ytterligare kundfokus är önskvärt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)