En banks lokalkontors arbete för hållbar utveckling : -Swedbank i Hofors

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för ekonomi

Sammanfattning: I denna studie undersöker jag på vilket sätt ett lokalt bankkontor arbetar för en hållbar utveckling. Jag har genomfört en förstudie för att öka min förståelse om regionen och det lokala näringslivet som bankkontoret verkar i. Jag genomförde en semi-strukturerad intervju med kontorschefen och företagsrådgivaren på deras kontor. Efter den intervjun skickade jag ut enkäter till små företag i det lokala näringslivet för att ta reda på om bankkontoret och företagarna kommunicerade på ett liknande sätt med varandra. Jag gjorde en grundlig teori sökning och fann intressant forskning på området på KTH Centrum för bank och finans. När jag hade bestämt mig för vilken forskning och teori jag skulle använda mig av konstruerade jag en teorimodell där lokalkontorets hållbara utveckling var beroende av kontorets interna faktorer som jag identifierade till bankorganisation, kunskap och värderingsstyrning. De yttre faktorerna identifierade jag till reglerande organisationer, små företag, revisorn och kommunen. I min studie kom jag fram till att lokalkontoret arbetar idag på ett sätt som skapar hållbar utveckling på kort sikt och att de har goda möjligheter att även skapa det på lång sikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)