E-deltagande i stadsbyggnad KOMMUNIKATION, LÄRANDE OCH KONSULTATION I E-PLANERING

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Försök att utveckla medborgardeltagande inom stadsplanering fokuserar ofta på att bredda och öka deltagandet snarare än att fördjupa det. Forskning har fokuserat på ton och stil i aktiviteterna samt i vilken utsträckning e-deltagande resulterar i ökad transparens och öppenhet vad gäller aktörer, policys och processer. Allt eftersom fler digitala innovationer möjliggör fördjupad kvalitet i e-deltagandet behöver deras konsekvenser för kommunikation, lärande och placering på deltagartrappan undersökas. Den här beskrivande litteraturstudien undersöker e-deltagandets deltagandeprocedurer och verktyg samt dess kvalitativa och kvantitativa konsekvenser. Syftet är att beskriva edeltagandets konsekvenser för kommunikation, lärande och deltagandets placering på deltagartrappan. Slutsatserna är att e-deltagandet bidrar till förbättrad kommunikation och förbättrat lärande både för medborgare och stadsplanerare. Det innebär att e-deltagande inom stadsplanering är intressant område att studera vidare både inom kommunikationsforskning och forskning inom lärande. Sociala media och PPGIS är de vanligaste verktygen, men vanligen kombineras flera olika verktyg i deltagandeproceduren. E-deltagandet kombineras oftast med analogt deltagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)