Kina på frammarsch-Hot eller möjlighet?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen granskar Kinas internationalisering utifrån ett specifikt företagsförvärv, med fokus på ”buy-your-way-in” strategin och diskuterar konkurrensfördelar för att visa på att bristen på vissa konkurrensmedel hos kinesiska företag driver dem till den här typen av förvärv. Uppsatsen undersöker även de effekter den kinesiska strategin kan tänkas få och hur företag kan bemöta fenomenet. I uppsatsen har en kvalitativ undersökningsmetod använts för att på så sätt få ett djup i empirin och därmed analysen. Eftersom vi har arbetat utifrån teori och empiri valdes den abduktiva ansatsen i uppsatsen. Slutasterna av uppsatsen sammanfattas av att motiven till de kinesiska företagsförvärven är tillgången till nya konkurrensmedel, exempelvis starka varumärken. Vidare ter sig hotet från Kina förefalla överdrivet, utan kan istället verka som en drivkraft för företag etablerade på de västerländska marknaderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)