Hur en organisation handskas med en kris före, under och efter krisen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna innehållsanalys handlar om kris och krishantering i organisationer. Den tar sin utgångspunkt i Leksands IF och hur de hanterat säsongen 2018/2019. Leksands IF startade säsongen med flaggan i topp och höga förväntningar, gick snabbt in i en nedåtgående spiral där alla intressenter såg på utvecklingen med förundran och rädsla. Under månadsskiftet november/december 2018 förlorade laget 9 matcher i rad, krisen var total. Tränaren fick lämna och en ny erfaren tränare fick möjligheten att arbeta med laget. Döm om allas förvåning att detta utdömda projekt lyckades – Leksand nådde SHL säsongen 2018/2019. Hur kunde detta ske? Vad gjorde att utvecklingen kunde vända? Kan organisationer medvetet skydda sig mot kriser genom en krishantering? Genom att studera kriser kan organisationer bygga signalsystem som gör det svårare för kriser att komma överraskande och skapa skada i organisationen. Organisationer som väljer att skapa sätt att fånga krissignaler kan skydda sig mot kriser förutsatt att de har arbetat med potentiella kriser i tre faser före, under och efter kris och skapat en lärande-loop. Genom att identifiera svagheter genom signalsystemet och stärka krisledarskapet kan strategiska beslut fattas som bryter utvecklingen och ger nya möjligheter till förnyelse som skapar tillit och förtroende för såväl interna som externa intressenter. Organisationer kan komma ut starkare genom ett medvetet krisarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)