Vi fick lära oss att musik är roligt : En aktionsforskningsstudie om hur personalen kan uppmuntra musicerande på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Våra erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen visar på att musik inte används i så stor utsträckning på fritidshemmen. Vi valde därför att genomföra ett utvecklingsarbete i form av en aktionsforskningsstudie på ett fritidshem. Syftet med studien är att skapa kunskap om hur personal på fritidshem kan arbeta för att uppmuntra musicerande på fritidshemmet.   Våra forskningsfrågor är följande: Vilken musik lyssnar eleverna på under sin fritid? Vilka musikaktiviteter av de vi introducerar på fritidshemmet fångar elevernas intresse? Vilka redskap skulle kunna användas för fortsatt musicerande på fritidshemmet?   Den teoretiska utgångspunkten är det sociokulturella perspektivet som handlar om att lärande och utveckling sker i samspel med andra. Artefakter och mediering är centrala begrepp i perspektivet, men också i detta arbete. I studien har vi använt två kvalitativa metoder. Den metodologiska ansatsen för studien är aktionsforskning och de metodologiska verktygen är intervjuer och fokusgruppsamtal. De verktyg som använts för att dokumentera projektet är fältanteckningar och loggböcker. Med inspiration från aktionsforskning genomfördes musikaktiviteter på ett fritidshem tillsammans med elever och pedagoger. Som en del av aktionsforskningen genomfördes intervjuer med pedagogerna och fokusgruppsamtal med eleverna.   Resultatet visar att eleverna vill få utrymme att själva ägna sig åt musik på fritidshemmet utan stöd från pedagoger. Vidare framkom det att musiken är en symbolisk artefakt som medierar mening, vilket innebär att den är betydelsefull för människan. Slutligen kan man säga att datorn har en central roll som en fysisk artefakt för musicerande i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)