Bankens interna processer: Att följa Finansinspektionens krav och samtidigt upprätthålla en god kundrelation : En kvalitativ studie om bankernas interna processer för att följa Finansinspektionens krav gällande penningtvätt och samtidigt upprättha

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: Problemformulering: Hur arbetar bankerna med interna processer för attförhålla sig till Finansinspektionens krav kring penningtvätt och samtidigtupprätthålla en god kundrelation? Syfte: Syftet med denna studie är att förklara hur bankerna arbetar medinterna processer för att följa Finansinspektionens krav gällande penningtvättoch samtidigt upprätthålla en god kundrelation, att kunderna kännerförtroende och lojalitet till banken. Detta för att skapa en bredare och djupareförståelse för hur bankerna arbetar med interna processer för att behållarelationen till både Finansinspektionen och till bankens kunder. Trotts dethuvudsakliga motsatsförhållandet mellan Finansinspektionens krav ochbankens affärer med kunderna. Metod: Studien har genomförts via en kvalitativ studie på tre olika bankervarav tre respondenter på varje bank. Studien har totalt genomfört niointervjuer. Uppsatsen har genomförts med en abduktiv forskningsansats föratt klargöra resultatet. Slutsats: Författarna till studien har funnit att bankernas interna processerutifrån Finansinspektionens krav och samtidigt upprätthålla en godkundrelation arbetas fram genom att ha en kommunikation mellanavdelningarna och ut mot kund. Studien har även funnit en ny empiriskobservation utifrån agentteorin, att avdelningarna på banken både kan varaprincipal och agent samt att dem ska kommunicera med varandra för attminska det huvudsakliga motsatsförhållandet. Detta bidrar till att bankernaföljer Finansinspektionens krav och samtidigt upprätthåller en godkundrelation. Banken har vissa interna processer som kan påverkas och vissainterna processer som inte kan påverkas. Det orsakar att det är svårt förbanken att sätta exakta interna processer då penningtvättsregelverket ärföränderligt och banken arbetar med människor

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)