Lyrikens roll i läromedel i svenskaför högstadiet : En kvalitativ innehållsanalys med kvantitativa inslag

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Författare: Urban Marklund; [2023]

Nyckelord: Läromedel; lyrik; poesi; dikt; styrdokument;

Sammanfattning: Studien syftar till att studera omfattning av lyrik och typer av lyrikläsning i två läroböcker i svenska för högstadiet. Lyrikens betydelse har lyfts fram tidigare genom att hävda läsning av lyrik förbättrar förmågan att läsa mellan raderna (Rosenblatt 2002; Wolf 2004). Skolans styrdokument ger inget stöd för hur lyriken ska användas i skolan. I och med att statens kontroll av läroböckernas innehåll och kvalitet upphörde 1991 är det alltså upp till de enskilda läroboksproducenterna att avgöra hur mycket plats lyriken ska ha i läroböckerna. Därmed är det av intresse att studera hur författarna till läroböcker i svenska för högstadiet låter lyriken ta plats i läroboken. Studien visar att lyriken har en likvärdig representation i de studerade läromedlen men har olika inriktningar, vilket innebär att eleven i ena läroboken styrs mot ett skrivande där produktion ställs före reflektion medan i den andra läroboken uppmuntras eleven i högre grad till att reflektera och känna efter. Skillnader i läroböckernas presentation av lyrik får till följd att den enskilda läraren måste vara uppmärksam på att valet av lärobok kan styra om lektionsplaneringen för lyrikens roll i undervisningen. Denna studie kan konstatera att lyriken visserligen har en plats i läroböckerna men att utformningen av lyrikens roll och syfte skiljer sig åt mellan läroböckerna genom att eleverna antingen styrs mot produktion eller eftertanke beroende på lärobok.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)