Hm, vad är digital nudging?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Författare: Sophia Jeppsson; [2018]

Nyckelord: Digital nudging; H M; Hållbar klädkonsumtion;

Sammanfattning: Studien inriktar sig på digital nudging på HM.se (2018) med syfte att öka förståelsen om hur digital nudging kan utvecklas för att öka konsumenters medvetenhet kring företagets miljömärkta klädesprodukter för ett mer hållbart klädkonsumerande. Studien genomförs med syfte att bidra till kunskap kring digital nudging och konsumenters syn på klädkonsumtion online. Med utgångspunkt från den kvalitativa metoden har studien utgått från en fokusgrupp H&Mkonsumenter som vid ett första fokusgrupptillfälle genererat insikter om hur H&M-konsumenter resonerar kring hållbar klädkonsumtion, bakåtliggande drivkrafter och H&M som företag. Vidare, vid ett andra fokusgrupptillfälle har respondenterna utvecklat low-fidelity prototyper om hur de anser sig vilja bli ”knuffade” i en viss riktning för att öka sin medvetenhet kring H&M:s miljömärkta kläder. Respondenternas low-fidelity prototyper och diskussion kring digital nudging på HM.se sammanfattas därefter med hjälp av high-fidelity prototyper för att besvara studiens forskningsfråga mer definitivt. Slutsatser som studien har kommit fram till är att respondenterna i fokusgruppen har svårt att definiera vad som räknas som hållbart ur ett miljöperspektiv. Det går att konstatera att det finns olika nivåer av hållbart konsumerande och att definitionen är högst individuell. Trots olika definitioner om vad som räknas som hållbart visar resultatet att digital nudging kan utvecklas inom HM.se (2018) för att öka konsumenters medvetenhet kring miljömärkta kläder. Med hjälp av low- och high-fidelity prototyper samt diskussioner utvecklade respondenterna digital nudging som resulterade i olika valalternativ, design- och färgval, interaktionsmöjligheter, företagstransparens samt textinformation med inriktning på miljömärkta klädesprodukter. Studien belyser även att det måste finnas möjlighet att uppnå privata fördelar för ökad konsumtionsmedvetenhet och motivation för att konsumera mer hållbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)