Lekmiljön i förskolan-möjlighet eller hinder?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Maria Kokot; Marie Ljunghäger; [2008]

Nyckelord: Förskola; Lekmiljö; Specialpedagogik;

Sammanfattning: Abstract Kokot, Maria. & Ljunghäger, Marie. (2007). Lekmiljön i förskolan – möjlighet eller hinder? (Playground-environment in preschool – possibility or obstacle?). Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. Vid genomförandet av vårt arbete har vi till största delen haft ett delat ansvar, både vad gäller litteraturen samt skrivandet. Några av kapitlen har vi skrivit var för sig och sedan har vi diskuterat, bearbetat och slutligen färdigställt arbetet gemensamt. Vårt syfte med detta arbete var att undersöka om specialpedagogiska insatser påverkar lekmiljön på förskolan och i så fall på vilket sätt? Arbetet ger en bild av hur olika pedagoger ser på inomhusmiljöns betydelse. Vi ville med hjälp av enkätundersökningen kartlägga eventuella skillnader i miljöns utformning på de olika avdelningarna samt försöka få fram om skillnaderna hade någon effekt på barngrupperna, positiv eller negativ. Sammanfattningsvis kan man säga att resultatet av vårt arbete visade på att miljöns utformning på förskolan har stor betydelse för hur en barngrupp fungerar, samt att den specialpedagogiska insatsen i förskolan är viktig och kan påverka. Nyckelord: förskola, lekmiljö, specialpedagogik Maria Kokot & Marie Ljunghäger Handledare: Ingrid Sandén Examinator: Lars Berglund

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)