Att ta in världen i klassrummet - Hur påverkas grundskoleelevens digitala kompetens av en personlig bärbar dator?

Detta är en C-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Utbildningsväsendet i Sverige går alltmer mot ”framtidens läromiljö” vilket innebär att IT får en mer framträdande roll i undervisningen. Partille kommun har därför utrustat 400 elever med en egen bärbar dator på tre grundskolor i kommunen för att införa en mer IT-baserad läromiljö. Syftet med den här studien var att undersöka hur grundskoleelevens digitala kompetens påverkas av att ha en personlig bärbar dator i skolarbetet. För studien genomfördes en sex dagars observation på skolorna Björndammen, Lexby och Öjersjö Brunn. Dessutom genomfördes en enkätundersökning med 185 svar samt sex stycken intervjuer med elever från de olika skolorna. Studien visade att elevens digitala kompetens påverkades positivt av att ha en egen dator i skolarbetet. Eleverna utvecklade bland annat sin digitala kompetens genom en ökad tillgänglighet till datorer och Internet, den undervisning och support som skolan tillhandahöll samt genom samarbete och kommunikation

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)