Betalda samarbeten utan visuella element

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur betalda samarbeten på ljudbaserade nätverk, såsom podcasts, är kommunicerade ur ett retoriskt perspektiv. Då det idag är ett stort fokus på visuellt och skriftligt material publicerat på sociala medier i bild- eller videoformat, är målet med denna studie att skapa en bredare förståelse för enbart ljudbaserad kommunikation. För att kunna besvara studiens forskningsfråga, har en retorisk analys genomförts. Empirin som behandlats består av våra transkriberingar från tre av Sveriges största kommersiella podcasts vid namn Ursäkta, Måndagsvibe och Nu börjar livet. En retorisk analys har genomförts på materialet för att skapa en djupare förståelse kring ämnet. Analysen bidrog med insikter om hur marknadsföring av produkter och tjänster kommuniceras på ljudbaserade kanaler samt vilka retoriska strategier som kan utläsas från dem. De slutsatser som studien resulterar i visar på ett tydligt användande av retoriska strategier i de analyserade inslagen. Teorin om social acceleration fördjupar förståelsen av tillväxten bakom fenomenet podcasts och marknadsföring i podcasts. Vidare visar studiens resultat på hur varumärkesstrategierna storytelling och ambassadörskap tar sig uttryck i marknadsföring i podcasts. För att se på studien ur en vidare kontext, tillför den insikter och kunskap till forskningsfältet strategisk kommunikation och digitala medier, i form av en fördjupad förståelse för hur marknadsföring i ett ljudbaserat medium likt podcasts uttrycks.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)