Lärares synliggörande av lärandemål i NTA undervisningen : En empirisk undersökning om hur fyra grundskollärare i årskurs 1–3 synliggör lärandemålen kopplat till NTA undervisningen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: I tidigare forskning har det framkommit att lärares synliggörande av lärandemål i den naturorienterande undervisningen har en positiv effekt på elevernas lärande. Forskare menar att elevernas motivation till lärande ökar när de får ta del av vad de ska arbeta med och varför de förväntas att göra det. Syftet med den här studien var att undersöka hur lärare i grundskolans lägre årskurser 1-3 arbetar med att synliggöra lärandemålen i NTAundervisningen. För att besvara studiens syfte har lärare i årskurs 1-3 som undervisar utifrån ett NTA-material observerats och intervjuats. Det resultat som har framkommit inom studien visar att lärarna som ingår i studien synliggör lärandemålen för eleverna i undervisningen. Under observationerna som genomfördes inom studien framkom det att lärarna synliggjorde lärandemålen genom olika metoder, visuellt, muntligt och praktiskt. Synliggörandet skedde under inledningen av samtliga undervisningstillfällen som observerades och i slutet av varje undervisningstillfälle återkopplade lärarna till lärandemålen tillsammans med eleverna. Under intervjuerna framkom det att lärarna ansåg det viktigt att synliggöra lärandemålen i undervisningen inom de naturorienterande ämnena för att öka bland annat elevernas begreppsförståelse. Resultatet visar också att synliggörandet av lärandemålen anpassas av lärarna utifrån elevernas ålder. Samtliga fyra lärare som ingår i studien anser att NTA-materialet ger dem goda förutsättningar att genomföra anpassningar utifrån elevgruppen som ska delta i undervisningens ålder. De fyra lärarna är eniga om att då eleverna blir medvetna om vilka mål undervisningen strävar mot ökar deras motivation till lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)