Bygga om eller Bygga nytt? : Företags syn på konvertering av industrifastigheter till bostäder
Sammanfattning: Bostadsmarknaden i Stockholm är fortsatt stark, och efterfrågan på unika bostäder växer. En variant på dessa är konverteringar av tidigare industrilokaler till bostäder, där karaktären från den tidigare verksamheten behålls för att skapa en häftig känsla. Allt eftersom staden växer hamnar industriområden i centrala lägen, och marken får ett högre alternativvärde som bostadsmark. Dessa områden har ofta stor potential för lönsamma utvecklingsprojekt. Fastighetsföretag som kommer över marken ställs då inför ett val: att konvertera eller bygga nytt. Flera fastighetsutvecklare har följt trenden med industrikonverteringar. Andra aktörer har vid samma förutsättningar istället valt att riva den tidigare industrin för att nyproducera. I det här arbetet har ett antal fastighetsföretag intervjuats angående ämnet för att undersöka hur dessa bolag resonerar kring potentiella industrikonverteringar. Företagens praktiska perspektiv jämförs mot teorin för att analysera och diskutera om trenden att konvertera industrier är här för att stanna eller inte. Det har utifrån arbetet kommit fram att företagen tycker det i många fall är allt för kostnadskrävande att genomföra en konvertering. Rådande byggregler medför att det ofta tenderar att bli djupa och mörka bostäder, om konverteringen inte genomförs på rätt sätt. Att paketera en produkt i ett varumärke för att på så vis differentiera sig från andra likartade produkter har i många branscher visat sig vara en framgångsnyckel. I arbetet har frågan hur varumärkesbyggande för bostadsprojekt kan påverka lönsamheten diskuterats med de intervjuade företagen samt i vilken utsträckning de använder sig av det idag.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)