Tofsar, lyxliv, bortskämda ungdomar och ett liv på Skandinaviens största varuhus : - En kvalitativ studie om hur svenska tv-kanaler profilerar personer i realityserier och hur de bidrar till att stärka tv-kanalernas varumärken

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informationsteknologi och medier

Författare: Lina Törnqvist; Ida Ingemarsson; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: TitelTofsar, lyxliv, bortskämda ungdomar och ett liv på Skandinaviens största varuhus.- En kvalitativ studie om hur svenska tvkanaler  profilerar personer i reality-serier och det bidrar till att stärka tv- kanalernas varumärke.FörfattareLina Törnqvist och Ida IngemarssonUtbildningMedie- och kommunikationsvetenskap, VT 2011, Mittuniversitetet Campus Sundsvall.HandledareAnn T. OttestigSyfteVår studies syfte är att undersöka hur personifieringen i tre svenskproducerade realityserier bidrar till att profilera programmen och stärka tv-kanalernas varumärken.MetodStudiens metod vilar på en triangulering där kvalitativa intervjuer har kombinerats med kvalitativa innehållsanalyser. Kvalitativa intervjuer har gjorts med utvalda respondenter på de valda kanalerna. Innehållsanalyserna har gjorts på programmens hemsidor samt valda filmklipp från programmen.ResultatStudien visar på att reality-trenden idag har växt sig stark, något alla respondenter på kanalerna har medgivit. Samtliga kanaler har någon eller några former av reality-program. Då studiens utvalda program ligger inom genren reality-tv är de ändå av olika art och utformning, där nyckelpersonerna profileras på olika sätt. Hemsidor och valda webbklipp visar också att de olika kanalerna har arbetat på helt olika sätt för att locka till sig besökare och tittare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)