Pandrol fastclip rälsbefästning

Detta är en M1-uppsats från Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Författare: Dennis Ängsund; [2012]

Nyckelord: rälsbefästning; sliper; järnväg;

Sammanfattning: I programmet Samhällsbyggnad, Luleå universitet (LTU), ingår det att skriva ett mindre utrednings-/forskningsprojekt om ett ämne som man fått kunskaper och färdigheter om i utbildningen. Projektet är den avslutande delen i utbildningen.
I denna rapport utreds ett problem som uppstått när en ny sorts rälsbefästning tillkommit vid namn Pandrol fastclip och som inte håller som väntat. Rälsbefästningen är färdigmonterad på slipern redan från tillverkningen och ifall den går sönder måste hela slipern bytas. Detta kostar både tid och pengar för projekten. Totalt har Infranord AB reklamerat ca 1000 slipers och vem som är ersättningsskyldig är ännu oklart.
Utredningen är gjord på företaget Infranord AB:s arbetsmoment spårriktning, ballastplogning och neutralisering av spår och redovisar hur dessa arbetsmoment kan vara orsak till att problemet med trasiga rälsbefästningar tillkommer.
En genomgång om vad en rälsbefästning har för uppgift på järnvägen och hur arbetsmomenten går till presenteras.
Resultatet bygger på genomgång av rapporter och undersökningar som är gjorda av berörda parter (beställare, tillverkare och entreprenör). Studiebesök på delar utav Haparandabanan och intervjuer med anställda på Infranord AB är gjorda.
En slutsats av den genomförda utredningen är att arbetsmomenten kan ta sönder rälsbefästningen. Men om de kan ta sönder i den omfattning som presenteras låter jag vara osagt. Mer utredning behövs göras för att kunna fastslå en lösning till detta problem.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)